Twee jaar, 5 maanden en 11 dagen nadat de kiel van ms Willem de Vlamingh is gelegd, gaat het schip eindelijk haar geboorteplek verlaten. Op 8 januari j.l. is de Willem de Vlamingh buiten de loods geplaatst. Dit was best een spannend moment maar ging erg goed. Het schip staat nu mooi ondersteund buiten de bouwloods op de wagens.
Voor het naar buiten rijden, werd het schip voor het eerst hydraulisch opgetild door de ‘heavy load mobile carriers’. Deze platte wagens met daarop een voorgevormde ondersteuningsconstructie, zijn van apparatuur voorzien die tegelijkertijd het leeggewicht van de schepen meet. Hierdoor weten we wat het leeggewicht van de schepen is, al voordat zij later deze maand te water gaan. Dat leegscheepsgewicht (LSW) is een belangrijke eerste indicatie voor de latere prestaties van de schepen. De werf heeft tijdens de bouw consequent alle gewichten van de constructie en apparatuur bijgehouden en vastgelegd. Door aanpassingen / verbeteringen tijdens de bouw en door foutmarges van de opgegeven gewichten kunnen schepen t.o.v. de ontwerpcriteria ongemerkt zwaarder en soms zelfs te zwaar worden. Dat kan dan gevolgen hebben voor het uiteindelijke draagvermogen en de snelheid van het schip. Het zg. leeg scheepsgewicht van de Willem de Vlamingh valt binnen de ontwerpcriteria.
Op de scherpe delen van de rompen (ter plaatse van de scheggen onder het achterschip en de scherpe voorstevens) worden delen van de voorgevormde ondersteuningsconstructie met hun platte en vlakke onderkant tijdens de tewaterlating strak tegen de rompen aangetrokken en op hun plaats gehouden d.m.v. zware kettingtakels. Dit is nodig om de airbags ter plaatse van deze scherpe scheepsdelen tijdens de tewaterlating niet te beschadigen of – nog erger – lek te snijden. Na de tewaterlating worden die constructies afgezonken en weer opgedoken.
Vandaag, woensdag 9 januari, gaat ms Willem de Vlamingh rijdend naar de helling, ongeveer 300 meter bij de bouwloods vandaan. Daar worden de voormast en de LNG-ontluchtingschoorstenen geplaatst, afgelast en afgemonteerd.
Een aantal foto’s die onze bouwbegeleiders ter plaatse van het gebeuren maakten:
Meer filmpjes bekijken? Op ons Youtubekanaal staan meer video’s!