We zijn zover klaar om de hoofdmotoren van de Willem Barentsz te kunnen starten, maar daarvoor zijn we afhankelijk van een aantal Duitse leveranciers. Omdat Duitsland in verband met de coronacrisis een quarantaineverordening heeft, is het momenteel erg lastig om Duitse medewerkers naar Harlingen te krijgen.
Zodra de hoofdmotoren draaien, moeten de beide azimuth roerpropellers worden afgesteld en in bedrijf gesteld. Tijdens de daarop volgende proefvaart kunnen de beide Orcan efficiency packs in bedrijf worden gesteld. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de laatste restpunten en eindschoonmaak van de Willem Barentsz.
Op de Willem de Vlamingh wordt ook flinke voortgang geboekt. Zowel het interieur als het technische deel is voor ca. 95% gereed. Alles wat wij tijdens het in bedrijf stellen tegenkomen op de Willem Barentsz wordt op de Willem de Vlamingh direct aangepast en meegenomen, dat scheelt straks veel tijd in de eindfase van de Willem de Vlamingh.
Neem alvast een kijkje op de Willem Barentsz (credits foto’s: Bart Zijlstra):