De regentijd (moesson) dient zich aan in Vietnam. Was het begin april aangenaam zonnig en warm, begin mei is het in Vietnam erg warm en vochtig. Het begin van het regenseizoen. Forse buien worden afgewisseld met zonnige periodes. Vooral tijdens inspecties in afgesloten ruimtes verlies je zo een paar liter vocht. Veel water drinken zou je zeggen, maar te veel water is ook weer niet goed, want dan worden zouten en mineralen niet aangevuld. Dus af en toe een sportdrankje of gewoon een cola voor de nodige balans.
Inspecties buiten afgesloten ruimtes zijn dan ook een welkome afwisseling, maar ook daar zitten weer nadelen aan. Deze week moesten we delen van de buitenkant van het schip inspecteren en dat kan alleen met een schaarlift of klimmend via een bouwsteiger. Last van hoogtevrees moet je niet hebben, want de hoogte is ongeveer 12 meter vanaf de grond dus ongeveer vier verdiepingen.
Ondanks de hoge temperaturen gaan de werkzaamheden natuurlijk gewoon door. Het bouwen van units 21, 31 en 42 gaat onverminderd door op de vloeren van Hal 1, 2, 3 en 11, maar ook het afmaken van de units op de schepen krijgt de nodige aandacht.
Om allerlei bochten en korte stukken aan elkaar te hechten lassen de lassers gewoon met de lastang in de hand. Bij lange rechte stukken maken ze gebruik van een lasmachine die langs een rail een kaarsrechte las produceert.
Unit 42, het gedeelte met daarin het stuurhuis, van Hull 387 is klaar om op het schip getild te worden.
Dat dit niet zomaar even een klusje is, bleek uit het feit, dat het plaatsen tot twee keer toe werd uitgesteld. De eerste keer kreeg de hijsploeg geen toestemming van de veiligheidsinspecteur vanwege enkele losliggende huidplaten die eerst vast gezet moesten worden. Daarna werd het hijsen uitgesteld omdat de constructiemanager vond dat er nog wat extra verstevigingsbalken aangebracht moesten worden om te voorkomen dat de unit te veel ging doorbuigen. Veel controleurs in witte overalls zijn hierbij betrokken om alles soepel te laten verlopen. Dus veiligheid staat voorop bij deze werf en daar zijn we natuurlijk erg tevreden over.
Op de schepen worden de autodekken verder geïsoleerd en gaat men verder met het roestvrijstalen leidingwerk van het brandblussyteem en van het luchtsysteem. Op deze foto is zo’n rvs brandblusleiding door een schot doorvoer te zien naar de bar op het sundek in unit 41 (foto hier onder).