Gestage groei
Na de groeispurt van afgelopen weken zitten we nu weer in een periode waar we de schepen weer gestaag zien groeien. Zowel aan de voor- als achterzijde worden er op beide schepen secties toegevoegd die ter plaatse worden opgebouwd. Aan de achterzijde worden de tank voids toegevoegd, deze zijn onderdeel van blokken 12 BB en SB en komen achter de LNG-tankruimte. De kielen zijn opgesteld en worden verder opgebouwd met de tevoren samengestelde spanten. Vanaf hier begint de kiellijn richting achterschip op te lopen, hetgeen goed te zien is op de foto’s.
Spectaculaire vormen
Aan de voorzijde is het wat spectaculairder; de werf is begonnen de boeg secties 14 BB en SB te bouwen, de kielen zijn opgesteld. De vorm van de boegen en de uitsparingen waar de boegschroeven komen zijn mooi zichtbaar. De spanten voor de boegsecties zijn en worden op de vloer samengesteld en worden t.z.t. in hun geheel geplaatst. De bijzonderheid zit in het voorste gedeelte. Daar zijn de secties, vooral onderin, heel smal terwijl ze daar ook heel sterk moeten zijn (er zit daar dus relatief veel materiaal). In dit smalle gedeelte worden alle constructiedelen één voor één, als legosteentjes, aangebracht en gelast omdat je hier niet echt van spanten kunt spreken die je kant en klaar kan monteren, zoals overal elders in de schepen. Het is voor ons zaak om al het las- en constructiewerk in dit gedeelte geïnspecteerd te hebben voordat er huidbeplating wordt aangebracht; het is daar zo smal dat je er nooit meer bij kunt voor inspectie.
Tegelijkertijd is blok 32 van Hull 388 in aanbouw. Hier is al de vorm van het ‘uitzwaai platform’ te zichtbaar dat Vripack heeft bedacht.
Leidingsystemen
In de rompen worden de voorbereidende werkzaamheden voor het aanleggen van de leidingsystemen uitgevoerd. Op diverse plekken worden de schot doorvoeringen aangebracht, waarop later de leidingen worden aangesloten en gemonteerd. De werf kan dit alleen doen voor de systemen die qua ontwerp geheel gereed zijn en in het 3D-model zijn verwerkt.
Inspectie spantvakken
Ondertussen gaan de finale inspecties van de gedeelten die gereed zijn onverminderd door. Afgelopen week hebben we in Hull 387 tussen de spanten 34 en 41 (blok 13 P/C/S) zowel in BB romp als aan SB finale inspectie gedaan. Aan beide zijden betreft dit zeven spantvakken, per spantvak ben je zomaar een uur bezig om alles goed te bekijken. Daarna moet je nog een keer terug om te controleren of de geconstateerde gebreken naar behoren zijn verholpen.
Vandaag werden de vuile- en schone olie tanks aangeboden voor inspectie (totaal 8 stuks).