De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen hebben een geheel ander type voortstuwing en manoeuvreergedrag dan de andere schepen van de vloot. Daarom is er de afgelopen periode veel tijd en energie gestoken in het trainen van bemanningsleden om hen vertrouwd te maken met de nieuwe schepen. Dat gebeurde niet alleen aan boord, maar ook op de simulatoren van het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling.
Tijdens het ontwikkelen van het simulatieprogramma werd ms Willem Barentsz voorzien van apparatuur, die tijdens diverse proefvaarten metingen verrichtten. Gemeten werd bijvoorbeeld welke krachten er loskwamen tijdens het manoeuvreren en hoe het schip reageerde bij bepaalde standen van de roerpropellers. Op basis van alle data is in drie à vier maanden tijd het simulatieprogramma zo geprogrammeerd, dat het varen met onze schepen zo realistisch mogelijk gemaakt is.
Alle kapiteins en stuurlieden volgen de simulatortrainingen of hebben deze training al afgerond. De reacties van de deelnemers zijn positief. “Het is een goede zaak om de bediening van de roerpropellers en het manoeuvreren in een simulatieomgeving te oefenen en aan te voelen. Je moet eigenlijk een conventioneel schip zoals bijvoorbeeld ms Friesland geheel uit je hoofd zetten.”
Het MIWB heeft de beschikking over moderne maritieme simulatoren: een offshore brugsimulator (DNV GL en Nautical Institute accreditatie), een brug simulator (DNV-GL accreditatie), multisim’s (desktop simulatoren die met verschillende configuraties kunnen draaien) en een high voltage simulator. Het centrum maakt gebruik van de meest geavanceerde technologie.