Momenteel ligt de Willem Barentsz op de werf bij Damen Ship Repair in Harlingen, waar nieuwe stillere en lichtere voortstuwingsschroeven zijn geplaatst en het boegschroefvermogen wordt vergroot.
Elke Veth roerpropeller heeft twee tegen elkaar in draaiende schroeven. De voorste schroef had 4 bladen en de achterste schroef 5 bladen. Tijdens de proefvaarten van de Willem Barentsz bleek dat met name de 5-bladschroeven boven een bepaald toerental trillingen opwekten in de er boven gelegen salon. Deze schroeven worden nu vervangen door een 6-bladschroef voor en een 7-bladschroef achter. De trilling metingen wijzen uit dat de hogere bladfrequentie van de 7-bladschroeven buiten het bereik va de bovenliggende constructie valt, waarmee een veel rustiger gedrag ontstaat. Verder worden nog tal van kleine verbeteringen aan boord doorgevoerd. Tot slot wordt het onderwaterschip van een verse laag siliconen antifouling voorzien. Hiervoor moet er een tent van krimpfolie rondom het onderwaterschip worden opgebouwd, om de juiste condities voor applicatie van deze gif vrije siliconen antifouling te kunnen creëren.
Zoals het er nu uitziet, gaat de werf ervan uit dat de Willem Barentsz medio volgende week weer te water kan. Er zal dan eerst worden proefgevaren om de nieuwe voortstuwing- en boegschroeven te testen.
Collega Bart Zijlstra was op de werf en maakte onderstaande foto’s, die een mooi beeld geven van de situatie ter plaatse.