Update t/m Week 42 2017
Het eerste raam
De afgelopen periode is de werf begonnen met het plaatsen van de ramen in de schepen. Hiervoor zijn twee ervaren specialisten (Australiërs) ingevlogen. De ramen worden op de schepen verlijmd met een hele sterke kitsoort (Sikaflex). De beide specialisten zijn speciaal opgeleid om ramen met dit product te verlijmen en zijn in het bezit van een certificaat. Het plaatsen van het eerste raam was natuurlijk een spannend moment. Al vlug had men de slag te pakken en werden de ramen vlot achter elkaar geplaatst.
De moeilijkste ramen zijn de schuin geplaatste, grote zware ramen in het stuurhuis, die tot wel 220 kg kunnen wegen. Omdat de kraan niet hoog genoeg kan hijsen, moeten deze ramen met mankracht worden geplaatst.
Op de ‘Willem Barentsz’ zitten alle ramen erin. Na plaatsing worden ze meteen aan binnen- en buitenzijde beschermd met een folie, met als gevolg dat het een stuk donkerder en warmer is geworden in de schepen.
Voorbereiden roerpropellers
Nieuwe schepen worden voortgestuwd door roerpropellers met contra-roterende schroeven. Deze roerpropellers zijn geproduceerd en geleverd door het Nederlandse bedrijf Veth. Er zijn heel wat voorbereidingen nodig alvorens de roerpropellers kunnen worden geplaatst. Om te beginnen moet natuurlijk de aluminium fundatie in de schepen gereed en gecontroleerd zijn. Een onderdeel hiervan is het testen op waterdichtheid, de z.g. ‘hose test’:
Op deze aluminium fundatie wordt een stalen fundatiering aangebracht. Deze fundatiering wordt eerst exact op hoogte gesteld en daarna ondergoten met een speciale epoxyhars (Chockfast). Dit is een belangrijke stap omdat deze fundatiering de uiteindelijke positie van de roerpropellers bepaalt.
Als de fundatiering eenmaal is ondergoten wordt de aluminium inpassing van de roerpropellers in de scheepsconstructie geconserveerd, en voorzien van de dezelfde anti-aangroeiverf die ook op de rompen van de schepen komt. Ook de roerpropellers zelf zijn met deze verf behandeld.
Als laatste stap wordt de rest van de ondersteunende constructie gemonteerd waarna de roerpropeller van onderaf in het schip wordt gehesen en vastgezet aan de ondersteunende constructie.
Het in hijsen van de roerpropellers is weliswaar het meest spectaculaire onderdeel van het hele proces, maar het zijn vooral de voorbereidende werkzaamheden, de controles en de metingen die de installatie van het geheel tot een succes maken.
In de nacht van zaterdag 21 op zondag 22 oktober j.l. waren bouwbegeleiders Willem en Ingmar getuige van het plaatsen van de eerste roerpropeller:
Interieur
De interieurs beginnen meer en meer vorm te krijgen. Op diverse plaatsen is de gespecialiseerde interieur bouwer (ICF uit Singapore) begonnen met het verwezenlijken van de stijlelementen van Vripack.
In de salons van de schepen vindt een grote hoeveelheid activiteiten tegelijk plaats. Leidingsystemen, kabels, wandpanelen, apparatuur en luchtkanalen worden geïnstalleerd. Er worden voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van het meubilair. Op enkele plaatsen zijn de eerste urinoirs verschenen.
De laatste hand wordt gelegd aan het installeren van de liften door twee Nederlandse monteurs van de liftleverancier ‘Lift Emotion’ uit Meppel. In de technische ruimten en rompcompartimenten worden de LED-licht-armaturen en de dozen voor schakelapparatuur (lichtknoppen en wandcontactdozen) geplaatst.
Voor de bouwbegeleiders is het van belang om dagelijks overal langs te lopen en mogelijke problemen vroegtijdig te signaleren en deze door te geven aan de werf. Zo kan het voorkomen dat pijpen van verschillende systeem- en/of luchtkanalen elkaar in de weg zitten, daar moet dan in het werk een oplossing voor gevonden worden. Ze controleren bijvoorbeeld of alles netjes wordt vastgezet en gebeugeld, of de wandpanelen ‘rammelvrij’ worden gemonteerd en of de dingen waar ze later bij moeten kunnen, zoals afsluiters, ook daadwerkelijk bereikbaar blijven.
Veel aandacht hebben de bouwbegeleiders voor het installeren van de elektrische kabels; ze moeten overal netjes worden vastgezet in de kabelgoten en op de geleide beugels. Overal waar het gevaar bestaat dat de kabels langs scherpe randen op termijn kunnen beschadigen (schavielen), moeten ze extra worden beschermd. Vooral voor de bekabeling die uiteindelijk aan het zicht onttrokken zal zijn, is dit van belang; als de wanden en plafonds eenmaal dicht zitten, kan je er niet of nauwelijks meer bij.