De twee nieuwe LNG-schepen van Rederij Doeksen arriveren woensdag 29 mei a.s. naar verwachting tussen 18 en 19 uur in Harlingen. Op 8 maart j.l. vertrokken ze aan boord van zwareladingschip Sun Rise vanuit Vung Tau (Vietnam), waar de catamarans zijn gebouwd. Na aankomst in Harlingen worden de schepen naar Nesta Shipping gesleept, waar de verdere afbouw zal plaatsvinden. De schepen worden vanaf 7 januari 2020 structureel in de dienstregeling op de lijnen Terschelling en Vlieland ingezet.
Tijdspad
Het zwareladingschip Sun Rise arriveerde maandagavond rond 21.00 uur op de rede bij Texel. Na een inspectie door de bouwcommissie van Rederij Doeksen is begonnen met het ‘losmaken’ van de schepen. Hiervoor worden de sjorkabels en de blokken waarmee de schepen zeevast gezet zijn en die zijn vast gelast op het dek van de Sun Rise, losgemaakt.
Woensdagochtend vroeg (rond 4.00 uur) wordt op de Sun Rise gestart met het vol laten lopen van de ballasttanks, zodat het schip gedeeltelijk afzinkt. Eerst wordt één van de twee Platform Supply Vessels gelost om ruimte te maken en daarna de LNG-catamarans. De verwachting is dat dat rond 9.00 uur gebeurt, waarna de tocht naar Harlingen aanvangt. Voor deze sleepklus worden maar liefst zeven sleepboten ingezet. Elk van de LNG-schepen wordt gesleept door één sleepboot, terwijl ze aan de achterzijde ‘op koers’ worden gehouden door twee kleinere sleepboten. De zevende sleepboot is ‘reserve boot’ en ter algemene assistentie. De LNG-schepen kunnen zelf nog niet varen. De route gaat via de Texelstroom, de Doove Balg en de Boontjes naar Harlingen. Als alles volgens planning verloopt, arriveren de nieuwe catamarans tussen 18.00 en 19.00 uur in Harlingen.
Wereldprimeur!
Op technisch gebied vormen deze schepen een primeur. Het zijn de allereerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven.
Substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies
De ingebruikname van de nieuwe schepen is een betekenisvol moment voor zowel het behoud van het waddengebied als de toekomst van de regio. De keuze voor LNG als brandstof betekent substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies als fijnstof (ca. 95% minder), SOx (100% minder) en NOx (ca. 90% minder) dan varen op reguliere gasolie. Ook worden de schepen voorzien van talloze milieusparende en efficiency verhogende toepassingen. Zo wordt restwarmte omgezet in elektrische energie voor het aandrijven van de boegschroeven en zijn aan boord zonnepanelen geplaatst, die de opgewekte energie leveren aan het scheepsnet.