Ondanks veel extra inspanning neemt het inbedrijfstellingsproces meer tijd dan aanvankelijk gedacht. De afgelopen weken hebben we op de werf een aantal mooie mijlpalen weten te realiseren op de Willem Barentsz. We zitten momenteel in de fase van het oplossen van restpunten en het testen van de systemen, met als hoogtepunt het in-koelen en laden van LNG volgende week.
Maar, omdat we de kwaliteit en de veiligheid van het werk vóór alles stellen en uiterste zorgvuldigheid in acht moeten nemen, hebben we helaas moeten besluiten de datum van 10 april a.s. als introductiedatum van de Willem Barentsz in de dienstregeling los te laten. Wij moeten namelijk voldoende ruimte in de planning houden voor het proefvaren en oefenen.
Op zijn vroegst is de Willem Barentsz nu in mei klaar, gevolgd door het ms. Willem de Vlamingh in juni. Eén en ander heeft voor de vervoerscapaciteit geen consequenties. Ms Midsland zal extra afvaarten uitvoeren en er zijn op drukke dagen extra sneldienstafvaarten ingezet. Met alle passagiers die voor de bewuste afvaarten geboekt hebben, wordt persoonlijk contact opgenomen om hen te informeren.
Ondertussen gaat het werk op de werf stevig door. Gisteren, maandag 9 maart, is de Willem Barentsz succesvol uit het water getild. Zij wordt momenteel ontdaan van haar ‘baard’: de aangroei aan algen, mosselen en wier aan de onderzijde. Nadat het schip is afgespoten en schoongemaakt, wordt ook de olie van de thrusters ververst. Dit alles zal ca. drie dagen in beslag nemen. Daarna wordt het schip op de plek van de Willem de Vlamingh gelegd (de schepen wisselen dus van plek).
Volgende week wordt het LNG-systeem van de Willem Barentsz “voorgekoeld”. De temperatuur van LNG is namelijk -162 graden C. Dat betekent dat, vóórdat we überhaupt kunnen tanken, alle systemen goed vochtvrij moeten worden gemaakt en moeten worden voorgekoeld. Dit gebeurt met vloeibare stikstof en duurt ongeveer drie dagen.
Na die drie dagen is de installatie goed terug gekoeld en kan LNG worden gebunkerd. En dan breekt een spannend moment aan: alle verbruikers, zoals de hoofdmotoren, de hulpmotoren en de CV-ketel worden stuk voor stuk ingeschakeld: het schip komt letterlijk ‘tot leven’!
Veel om naar uit te kijken, dus!
Tot slot nog een mooie foto, “Old meets New”: de Holland IV en de Willem Barentsz gebroederlijk (of gezusterlijk?) naast elkaar…!