De afgelopen maanden hebben onze varende collega’s veel praktijkervaring kunnen opdoen op de Willem Barentsz. De technische innovaties, het brandstoftype en de wijze van manoeuvreren zijn immers heel anders dan op de overige veerschepen. De Willem Barentsz blijkt technisch een heel stabiel en betrouwbaar schip en daar zijn we enorm blij mee. We zijn ook tevreden over de vaareigenschappen en de prestaties van het nieuwe schip!
Wat in de praktijk bleek, was dat de huidige voortstuwingsschroeven wat trillingen vertonen en dat het schip wat meer boegschroefvermogen vermogen nodig heeft om bij harde wind nauwkeuriger te kunnen manoeuvreren. Op basis van de ervaringen van onze bemanningen deze zomer zijn er verder nog een aantal kleine verbeteringen die we gaan doorvoeren. Daarom gaat de Willem Barentsz in de derde week van september conform planning naar de werf in Harlingen. Het schip wordt daar drooggezet om de aanpassingen te kunnen doen, terwijl ook de onderwaterschepen van een nieuwe (verse) laag siliconen antifouling worden voorzien. Daarna is de Willem Barentsz gereed voor de veerdienst. Het ms Midsland zal de dienstreizen in die periode overnemen. Willem de Vlamingh gaat na de Willem Barentsz ook naar de werf om dezelfde modificaties te krijgen. Twee vliegen in één klap, aangezien het om identieke schepen gaat.
Momenteel worden bij Damen Ship Repair in Harlingen de nodige voorbereidingen al getroffen: er worden speciale dokframes voor beide schepen gemaakt, waarmee ze worden drooggezet.
Na de dokking van de beide schepen zal Willem Barentsz de dienstregeling weer oppakken en wordt Willem de Vlamingh geladen met LNG, gevolgd door de eerste technische proefvaarten. De verwachting is, dat deze in november zullen plaatsvinden.