Langzaam maar zeker wordt er op de schepen naar de eindfase toegewerkt. Langzaam heeft in dit geval te maken met de omstandigheden waarin op de schepen gewerkt moet worden. Het is nu in Vietnam hoogzomer en de hoge temperaturen en vochtigheid maken de werkomstandigheden er niet makkelijker op.
De schepen worden weliswaar met mobiele ventilatoren van verse lucht voorzien, maar de airconditioningsystemen van de schepen zijn nog niet in werking en hierdoor is het binnen in de schepen erg warm en onbehaaglijk. Binnenkort begint het regenseizoen weer. Maar dat heeft gelukkig geen invloed op de nog te verrichten werkzaamheden op de schepen, want deze liggen binnen in grote hallen.
Het schilderwerk nadert zijn eindfase en de Willem Barentsz is inmiddels voorzien van de naam en thuishaven.
Het stuurhuis dak (nu nog zonder radarmast) en de voorplecht zijn ook al in de traditionele Rederij Doeksen kleuren wit en blauw geschilderd.
Interieurbouwer ICF kan ook steeds meer wanden en plafonddelen plaatsen, nu door de bouwbegeleiders de ventilatiesystemen, de elektrische installatie en het leidingwerk van verschillende water- en luchtsystemen goedgekeurd zijn. Steeds meer details worden zichtbaar.
Voordat bepaalde wanden, deuren of luiken in het schip worden geplaatst, wordt in de interieurwerkplaats een proefopstelling gemaakt. De op- of aanmerkingen van alle betrokken partijen betreffende het voorbeeld worden meegenomen. Nadat eventuele aanpassingen zijn verricht, wordt overal op de schepen dit gedeelte van het interieur exact volgens voorbeeld nagebouwd. In dit geval deuren voor de toiletten en afvalbakken voor gescheiden afval (papier, plastic en restafval).
Het horecaplein wordt voorzien van enkele honderden, door de werf gemaakte lampen van verschillend formaat, die in een door de ontwerper vastgesteld patroon opgehangen moeten worden. Een enorme klus, maar met een schitterend resultaat.
De in de werkplaats gemaakte purser desk staat inmiddels ook al op de schepen nabij de ingang.
In de bar op het sundeck en in het stuurhuis zijn de vloeren gestort en kan de werf nu ook verder met het afbouwen van het interieur.
Buiten op het sundeck is een begin gemaakt met de wintergarden. Dit is een overdekt gedeelte van het bovendek met verwijderbare, kunststofglazen panelen met een vrije in- en uitloop naar het buitendek. Zittend in de wintergarden waan je je buiten, maar word je toch beschermd tegen de elementen in de winter. ’s Zomers kunnen de panelen worden verwijderd, maar de overkapping blijft bestaan.
Op het autodek worden de aluminium honeycomb panelen aangebracht hetgeen zorgt voor een mooi en strak uiterlijk. Deze panelen zijn voorzien van een honingraad structuur wat ze sterk, maar licht maakt.
Buitenom op de huid van het schip is de blauwe, gele en witte fendering aangebracht. Dit zijn kunststof stootranden waarmee de schepen tijdens het afmeren tegen de kade palen rusten.
De werkzaamheden gaan dus gestaag door en hoewel er nog veel werk verricht moet worden, wordt toch al voorzichtig gedacht aan het transport van de schepen naar Nederland. De sjorogen waarmee de schepen tijdens transport op een afzinkbaar zwaar ladingschip worden vast gezet, zijn ook al geplaatst en voorzien van de kleuren van het onderwaterschip.
In Nederland
De nieuwe schepen houden niet alleen de bouwbegeleiders in Vietnam druk bezig. In Nederland wordt de bemanning van de schepen opgeleid om te mogen varen met LNG als brandstof voor de voortstuwing en elektriciteitsvoorziening. LNG is vloeibaar aardgas en wordt in speciale tanks opgeslagen bij een temperatuur van min 162 graden Celsius. Een schone, veilige en milieuvriendelijke brandstof die vanwege de eigenschappen de nodige kennis van de bemanning vereist.
De bemanning moet daarom een tweetal cursussen volgen. Een veiligheidstraining bij Falck Safety Services op de Maasvlakte bij Rotterdam en een CBR cursus op het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling voor de vaarbevoegdheid. De eerste groep is inmiddels voor beide theorie cursussen geslaagd en later volgt nog een praktijk cursus voor het bunkeren (tanken) van LNG.