Wanneer de nieuwe schepen straks in de dienstregeling varen, moeten we er zeker van zijn dat ze de benodigde snelheid kunnen halen. Ook maximaal beladen, in zowel diep als ondiep water. Maar hoe kun je dat op voorhand testen? Antwoord: je bouwt een model.
Voor de proeven werd een model op schaal gemaakt (1:36) van koolstofvezelmateriaal. Voor de voortstuwing werd het model voorzien van een trekkende inrichting, bestaande uit een elektromotor, een sleeplijn en een netwerk van katrollen.
In september werden hiermee proeven uitgevoerd door BMT Nigel Gee en Seaspeed Marine Consulting Limited in geavanceerde testcentra in het Verenigd Koninkrijk. De proeven voor ondiep water werden in Oxfordshire gedaan, in een bassin van 54 meter lang, 28 meter breed en een variabele diepte. De diepwaterproeven werden uitgevoerd in Gosport, in een bassin van 270 meter lang, 12,2 meter breed en 5,5 meter diep.
In beide bassins werd het model vervolgens getest op verschillende waterdieptes en bij verschillende belading. Sensoren verrichtten voortdurend metingen en camera’s namen het gehele proces op. De conclusies waren bevredigend: bij een vermogen van 2 x 1385 kW, zowel in ondiep als diep water, werd de dienstsnelheid van 14 knopen met gemak behaald, zelfs met zware (maximale) belading. In ondiep water werden de volgende golfhoogtes gemeten: 270 mm bij 13.1 knopen (ca. 24 km/uur), 389 mm bij 14.2 knopen (ca. 26 km/uur) en 564 mm bij 15.5 knopen (ca. 28 km/uur). Een uitstekend resultaat, want op onze drukke route met veel pleziervaart is het belangrijk om zo weinig mogelijk hinderlijke golven te maken.