“Rust en stilte”
Als je nu op de werf de hallen inloopt, zie je twee grote schepen staan, die vrijwel volledig hun uiteindelijk vorm hebben. Het lijkt erg rustig op de werkvloer en het is een heel stuk stiller dan we de afgelopen maanden gewend waren. De buitenkanten van de rompen worden afgewerkt en her en der vindt nog wat laswerk plaats. Op de vloer worden de boegkleppen voor beide schepen gebouwd, daar zie je nog wat actie, verder lijkt het of er niet zoveel meer gebeurt…
Maar schijn bedriegt, niets is minder waar!!
Naarmate de bouw van de schepen vorderde, is het aantal constructiemedewerkers geleidelijk terug gebracht en wordt er niet meer zoveel gehamerd en geslagen; de constructie is bijna gereed!
Tegelijkertijd zijn overal binnen in de schepen steeds meer mensen bezig om alle systemen en apparatuur te installeren. Dat is een drukte van belang maar het werk gaat met minder lawaai gepaard. Dit werk wordt veelal door (gespecialiseerde) onderaannemers uitgevoerd.
Het trekken van alle elektrische kabels is in volle gang, per schip wordt er zo’n 80 kilometer kabel in alle soorten en maten verwerkt. Ook worden de verschillende leiding systemen aangelegd, zoals de afvoeren van de toiletten en wasbakken, het brandblus systeem, lucht- en stikstofleidingen en de drinkwater leidingen.
Er is een begin gemaakt met het installeren van de luchtkanalen voor de airconditioning. Sommige delen van deze kanalen worden ingekocht, terwijl er ook veel zelf gemaakt wordt op de afdeling ‘kleine componenten’.
In de salons worden de geraamtes van de wanden opgesteld, waar later de wandpanelen tegenaan komen. De indeling van de salons wordt steeds beter zichtbaar.
Er zijn momenteel veel verschillende disciplines tegelijk aan het werk en dat moet goed gemanaged worden. Zo kunnen bijvoorbeeld de ventilatiekanalen pas geplaatst worden als al het bovenliggende werk gereed is: kabels, leidingen, etc. Er kan pas buitenom geschilderd worden als alle las- en slijpwerkzaamheden gereed zijn.
Het is een hele uitdaging om al die verschillende werkzaamheden goed te plannen en te managen.
Inkomende goederen
In deze fase van de bouw worden vrijwel dagelijks bestellingen van materialen en apparatuur afgeleverd op de werf. Het is van belang dat alles, zodra dat mogelijk is, wordt geïnstalleerd in de schepen. Op deze wijze wordt voorkomen dat de opslagruimten overvol raken.
Een aantal voorbeelden van wat er zoal is binnen gekomen de afgelopen weken: meerlieren en ankerlieren, toiletpotten en urinoirs, plafondsysteem, verwarmingsketels en spaceheaters, berghoutelementen, brandslangen en straalpijpen, LED verlichtingsarmaturen, egalisatiemortel voor de binnen vloeren, pijpmateriaal en afsluiters.
Paul Melles
De komende week brengt Paul Melles weer een bezoek aan de werf om zich op de hoogte te stellen van de voortgang van het project en de zaken met eigen ogen te aanschouwen. Op dinsdag vindt de FAT (Factory Acceptance Test) van de hoofdschakelborden plaats bij de onder aannemer in Ho Chi Minh. Hierbij zijn vertegenwoordigers van de werf en Lloyds aanwezig; de Doeksen-afvaardiging zal bestaan uit Paul Melles en Willem Gerrits.