De afgelopen periode is er door omstandigheden weinig voortgang geboekt met het afbouwen van onze schepen. Deze periode is nu gelukkig ten einde en als bouwbegeleiders zijn we erg blij dat de werkzaamheden weer opgestart zijn. Alles is erop gericht om de verdere voortgang van het project zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit vergt een flinke gezamenlijk inspanning van de werf en ons team in Vietnam.
Goederen en apparatuur waar we lang op hebben moeten wachten worden nu geleverd. Veel spullen zijn al binnen, een aantal zaken is nog onderweg en het is bekend wanneer deze op de werf verwacht kunnen worden. Voor de werf is deze informatie van belang om een efficiënte planning voor de resterende werkzaamheden te kunnen maken. Het aantal arbeiders op de vloer neemt flink toe en er komen weer dingen tot stand.
De door de werf gemaakte frames voor het meubilair worden nu in fases voorzien van een zwarte poedercoat. Wanneer een partij materiaal terug komt van de poedercoater wordt meteen de volgende partij onbehandeld materiaal meegenomen om te coaten.
Op beide schepen zijn op het dek achter het stuurhuis de bevestigingsbeugels voor de zonnepanelen aangebracht. Het middengedeelte blijft vrij, want daar zit het dakraam van de bar.
De buitendekken worden gereed gemaakt voor het aanbrengen van de rubber mortel vloer. Deze vloer moet door specialisten van de leverancier, Bolidt, worden aangebracht.
Willem Barentsz
Het ‘horecaplein’ is grotendeels gereed. De vloer ligt erin en het meubilair staat. Een deel van de apparatuur is al ingebouwd. De koel- en vriescellen zijn geplaatst.
Het blijft nog even een verrassing hoe het geheel er uiteindelijk uit zal komen te zien, omdat alles wat is geplaatst en geïnstalleerd aan het zicht wordt onttrokken door de beschermende maatregelen. Overal wordt nog gewerkt, waardoor de kans op beschadigingen groot is; goed inpakken dus, is het devies.
In het stuurhuis van de ‘Willem Barentsz’ zijn de navigatieconsoles en de console voor de machinist geplaatst. De meeste apparatuur is al in de consoles ingebouwd. Ook hier geldt dat alles zeer goed beschermd moet worden; de consoles worden afgedekt met stofhoezen, waarna er stevige houten kisten omheen getimmerd worden.
De consoles moeten nog worden aangesloten, alle kabels daarvoor zijn getrokken en liggen in de technische ruimte direct onder het stuurhuis.
Willem de Vlamingh
Met de ervaringen opgedaan op de ‘Willem Barentsz’ verliep het plaatsen van de motoren op de ‘Willem de Vlamingh’ merkbaar soepeler en vlotter. De werkwijze is bekend en deze keer was het niet nodig om het hijsframe aan te passen. Hoe ging het ook alweer?
De motor wordt met kettingtakels in een hijsframe gehangen. Frame met motor wordt als geheel aan dek gehesen en met behulp van een railsysteem boven het machinekamerluik gemanoeuvreerd. Vanuit die positie kan de motor naar beneden getakeld worden. Eenmaal ‘geland’ in de machinekamer wordt de motor nog een stuk naar achteren getrokken, ook door gebruik te maken van een railsysteem.
De motoren zien er weliswaar robuust uit, toch is dit een klus die met beleid moet worden uitgevoerd, om te voorkomen dat er onderdelen beschadigen. Het past allemaal precies, er is weinig ruimte en er zitten veel kwetsbare onderdelen op de motoren.