Naarmate meer materialen binnenkomen, kunnen er meer mensen aan de slag om alles te monteren en installeren. De afgelopen week waren per schip ca. 160 mensen aan het werk, de komende weken zal dit nog verder toenemen.
Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden die nu plaatsvinden:
Diverse leidingsystemen voor koelwater en LNG worden gelast.
De roldeur van de ruimte voor de vuilcontainers op het autodek wordt geïnstalleerd.
De oplegpunten voor de voetgangersbruggen zijn in de werkplaats gemaakt en worden met bouten aan het schip bevestigd. Nadat gecontroleerd is of alles netjes past, wordt de ‘bak’ weer verwijderd om geschilderd te worden. Daarna vindt de definitieve montage plaats.
Interieur
De werf heeft een proefopstelling van een bankje en een tafel gemaakt, waarbij vooral aandacht is voor de afwerking van het meubilair en de stoffering. Dit geeft een mooie indruk van hoe het geheel er straks komt uit te zien. Voor de kussens is de definitieve stoffering gebruikt. De raamstijlen hebben nog niet de uiteindelijke kleur.
Elders in het schip worden de panorama ramen aan de achterzijde ‘aangekleed’.
Boegdeur op eigen kracht
Tot voor kort werden de boegdeuren van beide schepen met de kraan in de hal geopend. Met behulp van tijdelijke stutten werd de deur in geopende positie gehouden, om de schepen aan de voorzijde toegankelijk te houden. Het openen en sluiten van de boegdeur gebeurt hydraulisch. De hydraulische leidingen waren al door de werf gemonteerd. Het wachten was nog op de levering van de hydraulische power packs, cilinders en componenten, waarmee alles tot een werkende installatie is samengebouwd.
Alvorens de installatie in bedrijf kon worden genomen, moest al het leidingwerk langdurig gespoeld worden met hete olie om alle verontreinigingen te verwijderen. Hiervoor werd een speciale spoelinstallatie gebruikt, die naast het schip werd gezet en door slangen met het leidingwerk werd verbonden. Met speciale meetapparatuur werd bepaald of het systeem schoon genoeg was; er werd net zolang gespoeld als nodig was om de vereiste waarde te bereiken.
En toen volgde het spannende moment dat de installatie werd getest en boegdeur voor de allereerste keer op ‘eigen kracht’ werd geopend en gesloten! De primeur was voor de ‘Willem de Vlamingh’ waar als eerste een stukje van het schip ‘tot leven’ is gekomen.
Benieuwd hoe dit ging? Onze bouwbegeleider Ingmar Holterman maakte van dit bijzondere moment een filmpje.
Nadat de testen waren afgerond, is het nu tijd om het laatste schilderwerk af te maken: