Update t/m Week 47 2017
Inmiddels zijn alle ramen geplaatst op beide schepen en nadat de kit waarmee ze bevestigd zijn enkele weken was uitgehard, werden ze getest op waterdichtheid door middel van een eenvoudige hose test.
De activiteiten op alle fronten op het schip nemen toe, nu er meer materiaal binnenkomt en op de schepen geplaatst wordt. Ook ’s avonds en in de weekenden wordt vaker en door meerdere afdelingen doorgewerkt en voor de bouwbegeleiding houdt dit in, dat we af en toe een avond of weekenddag moeten werken.
Vorig weekend werden eerst op Hull 388 (Willem de Vlamingh) de hulpmotorunits geplaatst. Hulpmotorunits zijn in dit geval kleine gasmotoren met daaraan een generator gekoppeld. Deze units zorgen voor de stroomvoorziening aan boord. Door middel van zware takels worden de units via een luik in het autodek in de bakboord of stuurboord machinekamer gehesen.
Daarna worden ze stukje bij beetje met takels naar hun plek voorin één van de machinekamers gemanoeuvreerd. De werkzaamheden vergen veel geduld en worden vanwege de krappe ruimte waarin gewerkt moet worden zeer precies uitgevoerd. Inmiddels zijn ook de hulpmotorunits op de Willem Barentsz geplaatst.
In de salon is een begin gemaakt met het aanleggen van de flexibele mortel ondervloeren. Eerst worden de vloeren in een aluminium primer gezet en vervolgens worden de vloeren gegoten. De vloeren worden in delen gelegd en van tevoren wordt precies met houten vulstukken de hoogte van de gewenste vloer afgezet, waarbij de houten vulstukken worden vastgekit. Als de gietvloer een beetje is opgedroogd, wordt met aluminium reilatten de vloer geëgaliseerd.
Na uitharding worden de houten vulstukken verwijderd en worden de vloeren ter bescherming met stevige kleden bedekt.
Aan het interieur wordt ook hard doorgewerkt. Van speciale lichtgewicht honeycomb panelen worden de diverse wanden opgetrokken. Deze panelen hebben een honingraad structuur van flinterdun aluminium, wat ze heel sterk maakt. Als je de achterkant van zo’n paneel op een speciale manier inkeept, kun je het makkelijk buigen en zo mooie ronde vormen creëren.
Maar de wanden van het interieur bestaan niet alleen uit strakke panelen. In het ontwerp van Vripack zijn ook andere vormen waar te nemen.
Bakboord voorin staat een grote box, de garbage chute, waarin later het afval vanaf het salondek gescheiden gedumpt kan worden in vuilcontainers in een aparte ruimte op het autodek:
Het horecaplein wordt uitgerust met honderden lampen en daarvoor zijn evenveel kabels nodig. Een speciaal verstevigd plafond wordt op het ogenblik geconstrueerd.
Niet alle panelen en plafonds in de salons kunnen nu al aangebracht worden, omdat er overal nog gewerkt wordt aan leidingsystemen en elektriciteitskabels.
Verschillende plekken op de schepen worden in de verf gezet. Eerst wordt het aluminium glad geslepen en geschuurd, vervolgens schoongemaakt en dan in een eerste laag primer gezet. Daarna geplamuurd en geschuurd en daarna volgt de tweede laag en tot slot de derde en tevens de laatste laag. Op de artist impressions van de schepen is te zien welke kleuren worden aangebracht. Voor het meerdek stuurboord achter is dit wit en antraciet.
De bouwbegeleiders worden bij al deze verschillende componenten in de bouwfase gevraagd om inspecties te doen. Na goedkeuring worden papieren afgetekend en kan de werf verder met de volgende fase.