We zitten in een periode dat er erg veel afnames en inspecties plaatsvinden. Dit kan binnengekomen goederen of materialen betreffen, maar meestal is er weer een stukje schip gereed. Tot voor kort werden de bouwbegeleiders voor dergelijke inspecties op ad-hoc basis uitgenodigd. Door de toename van het aantal inspectie-uitnodigingen van veel verschillende partijen, wordt dit inmiddels centraal gemanaged, waardoor dubbele afspraken worden voorkomen en er efficiënter gewerkt kan worden.
Nadat de afgelopen weken diverse blokken omhoog gebracht zijn, is de werf nu druk om deze netjes met elkaar te verbinden en af te werken. Aan de mankracht ligt het niet; momenteel ca. 370 man op de vloer. Er wordt flink doorgebouwd aan units 11 van beide schepen. Dit zijn de units waar de machinekamers en voortstuwingsruimten (azimuth thrusters) in komen. De kielplaten zijn deels opgesteld en je ziet nu de sterk oplopende kiel lijn. Als de azimuth thrusters zijn gemonteerd, zullen deze niet onder het schip uitsteken. Zoals bij de eerdere rompsecties worden deze units ter plekke opgebouwd. De spanten worden op de vloer voor gefabriceerd en daarna geplaatst.
Er is een aanvang gemaakt met het fabriceren van units 21 en 31, deze komen bovenop unit 11, zodra de units 11 zover gevorderd zijn dat de bovenliggende units gedragen kunnen. Voor units 21 en 31 liggen grote stapels voorbewerkt en voor-geassembleerd materiaal gereed; naar verwachting zullen deze units snel groeien.
Dit wordt het achterste gedeelte van de salon, de ‘fun and view area’ met grote panorama ramen:
Voor beide schepen worden voorbereidingen getroffen om de boegschroeven te plaatsen. De aan weerszijden van de boegschroef units worden ronde aluminium buizen gelast, deze vormen zo de boegschoeftunnels, die vervolgens als een geheel in schip worden getakeld.
In SB romp van hull 387 is de chiller unit los op zijn fundatie geplaatst. De chiller is een vriesmachine en zorgt via een koud water systeem voor koude lucht in de accommodaties. Eerder waren grote gaten in de rompen gemaakt om de drinkwater en vuilwater tanks te plaatsen, via ditzelfde gat is ook de chiller naar binnen gebracht; het installeren en aansluiten zal later gebeuren.
Ondertussen wordt het steeds drukker in de afdeling ‘small components’. Deze afdeling doet z’n naam niet altijd eer aan; er worden weliswaar geen grote accommodatieblokken geproduceerd maar vrijwel alles wat in, op en aan de schepen komt te zitten en door de werf zelf gemaakt kan worden komt hier vandaan.
Enkele voorbeelden:
- Machinekamer luiken waardoor de motoren in- uitgehesen kunnen worden
- Railingen voor de buitendekken
- Tankjes voor smeerolie
- Fundaties en montage frames voor machines en apparatuur
- Frames voor de zitelementen in de salons
- Kabel doorvoeren door dekken en schotten
- Trappen