We gaven in de voorgaande weken aan, dat op alle fronten hard wordt gewerkt aan de opbouw van beide schepen. In week 11 liep dat iets anders. Niets verontrustend, maar in de rompen van beide schepen werden grote gaten gemaakt om kunststof tanken te kunnen plaatsen.
De rompen worden eerst helemaal afgemaakt en vervolgens weer open gesneden. De reden is, dat er eerst zo een hele constructie gemaakt wordt met alle spanten, liggers en knieën in verband en afgelast tot één geheel. Dus ook waar de tanks straks komen te staan is dan helemaal afgewerkt en geïnspecteerd, want als de tanks geplaatst zijn kun je er niet meer bij. Er worden twee tanks per schip met een inhoud van 20.000 liter per stuk geplaatst.
De ene tank is een drinkwatertank, freshwater en de andere tank is voor grey-and blackwater ook wel sewagetank genoemd.
Freshwater wordt net zoals thuis overal voor gebruikt. De kwaliteit van het drinkwater wordt regelmatig door middel van een drinkwatertest in de gaten gehouden. De schepen zijn ook uitgevoerd met speciale drinkwaterfilters en het water wordt langs ultraviolet licht geleid om een goede kwaliteit drinkwater te garanderen.
Greywater is afvalwater afkomstig van wastafels, vaatwassers, schrobputjes, etc. en blackwater is het afvalwater van de toiletten. Als de schepen in de dienst zijn wordt de drinkwatertank elke dag bijgevuld met vers drinkwater. De sewagetank wordt geleegd in het riool.
De constructie van verschillende units gaat onverminderd voort. Units 41 (hieronder) en 35 zijn zover af, dat ze binnenkort op de schepen getakeld kunnen worden.
De voorkant van de rompen bij unit 14 zijn nu bijna allemaal bedekt met aluminiumplaat en worden verder afgelast. De voorkant van de schepen worden voorzien van steunen waar de autobrug in Harlingen op komt te liggen. De steunen worden gemaakt van 25 mm dikke aluminium frames en platen.
De units 11 krijgen ook steeds meer vorm. Controles zijn de hele week geweest in verschillende units. Sommige units voor de eerste keer. Andere units zijn al eerder gecontroleerd en daar waar fouten geconstateerd zijn, zijn deze gecorrigeerd. Opnieuw worden we dan uitgenodigd om deze correcties te controleren. Gaande weg komt het voltooien van de rompen naderbij.
Maar ook de kleine onderdelen krijgen aandacht. In de productie ruimte tussen de schepen stapelen de eindproducten zich op om later in de schepen te worden verwerkt. Trappen, luikhoofden, hekwerken, etc.
Afgelopen week hadden we ook veel kantoorwerk te verrichten. Vele tekeningen werden ons aangeboden ter controle. Een tekening van de designafdeling moet door velen gecontroleerd worden voordat die in een 3D-model gezet wordt.