Twee weken geleden kreeg hull 387 de naam “Willem Barentsz” en nu is ook hull 388 voorzien van haar naam “Willem de Vlamingh”.
De Willem Barentsz is aan de voorkant nu geheel gesloten, want de 4000 kg wegende boegdeur is geplaatst.
Zoals te zien is op voorgaande foto’s worden steeds meer secties van de schepen in de verf – in dit geval primer – gezet. Dit is zeer specialistisch werk en door de werf wordt hier veel aandacht aan besteed.
Voordat een verflaag wordt aangebracht, wordt een sectie of onderdeel ter inspectie aangeboden aan een vertegenwoordiger van de verfleverancier en aan de bouwbegeleiding voor een zogenaamde surface preparation check. Als beide partijen hun goedkeuring hebben gegeven, wordt het oppervlak nog een keer schoongemaakt en vervolgens wordt de verflaag aangebracht. Als de verf droog is, controleert de vertegenwoordiger van de verfleverancier elektronisch de laagdikte. Daarna wordt een laag geschuurd en schoongemaakt en weer ter inspectie aangeboden tot de laatste laag is aangebracht. Enkele deuren en luiken zijn al zo ver en worden na inspectie keurig ingepakt en opgeslagen totdat ze aan boord van de schepen geplaatst kunnen worden.
Voordat de verf op het onderwater schip aangebracht kan worden, moet men zeker weten of alle lassen waterdicht zijn. De lassen worden gecontroleerd middels een vacuümtest. De lassen worden ingespoten met zeepsop en daarna vacuüm getrokken.
Als er dan een luchtbel in de zeepsop wordt geconstateerd, duidt dit op lekkage en wordt dat vervolgens gerepareerd en opnieuw gecontroleerd.
De inspecties worden door de werf uitgevoerd en door een surveyor van Lloyd’s en een bouwbegeleider bijgewoond.
Afgelopen week werden de huidsecties van de BB en SB LNG-tankcompartimenten van de Willem Barentsz uitgenomen (deze huidsecties waren slechts gehecht) om de onlangs op de werf aangekomen LNG-tanks te plaatsen.
Dit was even een spannend moment, want ondanks dat het nog maar gehecht is, wordt toch een groot deel van de constructie van het schip verwijderd. Hoewel het schip ter plaatse extra gestut wordt, is het altijd spannend of de sterkteberekeningen 100% kloppen. Gelukkig verliep alles volgens plan. De tank werd op een rijdende bok geplaatst en naast het gat in de romp gereden.
Via een ingenieus rail- en glijsysteem werd de tank op zijn fundatie geplaatst (zie foto bovenaan).
Nadat de tank op zijn plaats stond, werd alles afgedekt om beschadiging te voorkomen.
Overal op de schepen is men druk met installatie van leidingwerk en bekabeling. In delen waar het leidingwerk en de bekabeling reeds geplaatst is, kunnen de wanden geplaatst worden:
Het plaatsen van de interieurwanden op de aluminium frames is een erg nauwgezette klus. Vooral waar de panelen tegen elkaar komen, komt heel precies zodat de naden niet zichtbaar zijn.
Het interieur plaatmateriaal moet soms in rondingen gebogen worden en dat levert dan ook een fantastisch resultaat op. Zodra de panelen aangebracht zijn, worden ze beschermd met kunststof platen. Op dit ogenblik worden voornamelijk in het horecagedeelte, de stilte ruimte en de ziekenboeg interieur panelen aangebracht.
In de overige ruimtes is de werf bezig met het plaatsen van aluminium frames en de funderingsplaten van de tafels. Als deze platen op de vloer zijn gelast worden de tafelpoten gedemonteerd en gaan naar een bedrijf waar ze worden voorzien van een laag powdercoat:
Dus veel activiteiten in en om de schepen welke de komende tijd alleen maar toe zullen nemen wanneer meer onderaannemers aan het werk gaan om hun eigen specialistische apparatuur te plaatsen.