Op de werf in Vietnam is de drukte weer behoorlijk is toegenomen. Veel mensen zijn aan het werk en nu de regenperiode bijna ten einde is en de temperaturen behoorlijk oplopen, is het erg warm op de schepen. De airconditioning van de schepen zelf is nog niet in bedrijf en om het werken aan boord een beetje aangenaam te maken staan overal ventilatoren opgesteld, van klein tot groot. Dat het steeds warmer in de schepen wordt, komt ook omdat de schuifdeuren met getint glas worden geplaatst.
Het interieur krijgt gestaag zijn vorm en uiterlijk. De traptreden worden nauwkeurig geëgaliseerd voordat de uiteindelijke dekvloer aangebracht wordt. Dit wordt door een gespecialiseerd bedrijf uit Nederland gedaan.
Op maat gemaakte lampen met ledverlichting zorgen ervoor dat het buffet gedeelte straks goed verlicht is.
Het technische gedeelte van de schepen wordt steeds uitgebreider. Veel elektromonteurs, pijpfitters en lassers zijn bezig om van één grote bult ‘spaghetti’ een werkende, technische installatie te maken. Monteurs van een gespecialiseerd bedrijf uit Nederland zijn samen met de werf de roestvrijstalen LNG- (vloeibaar gas) leidingen aan het monteren. Speciaal opgeleide lassers moeten deze dubbelwandige leidingen zeer nauwkeurig verbinden om in de bedrijfsfase een temperatuur van -162 graden Celsius te kunnen weerstaan.
Soms moeten geprefabriceerde units aangepast worden om beter in de technische ruimtes en machinekamers te passen. Bijvoorbeeld de GRU’s (Gas Regulation Units). Deze units (elke motor één) regelen de LNG-toevoer naar de hoofdmotoren.
Buiten de schepen in werkplaats nummer 3 zijn de gegalvaniseerde ankers van 1711 kg van een primer laag voorzien.
Daarna worden de ankers zwart geverfd en komen ze aan een staaldraad met een ankerketting als voorloper in hun ankerkluis te hangen waarvan de achtergrond ook zwart is geverfd en ze zo het minst opvallen.
Elk schip heeft maar één anker aan bakboord zijde en dat wordt met een zware hydraulisch bediende ankerlier vanaf het bakboord meerbordes gevierd of gehieuwd.
Langzaam maar zeker gaan we naar de eindfase van de bouw van de schepen. Daarna moeten ze nog een lange reis naar Nederland maken op een zwareladingschip en vervolgens zullen alle systemen getest en in gebruik gesteld gaan worden.