Algemeen
Vrijwel alle benodigde materialen om de schepen af te bouwen zijn nu beschikbaar op de werf. Daardoor is het tempo verder omhoog gegaan. Het gaat nu hard, steeds harder. De eindsprint is ingezet!
Systemen en installaties worden in hoog tempo afgemaakt en aangeboden voor inspectie, waardoor het ook voor ons als bouwbegeleiders een erg drukke periode is. Dat is goed nieuws als je bedenkt dat er nog maar enkele weken resteren voordat de schepen uit de hal worden gereden om daarna, weer enkele weken later, te water gelaten te worden.
Meubilair
Het zitmeubilair voor de salons is voorzien van een laag poedercoat en wordt nu verder aangekleed, waarna de gestoffeerde zit elementen kunnen worden aangebracht. Pas als de vloeren geheel gereed zijn, kan het meubilair geplaatst worden.
Vloeren
Op alle binnenvloeren zijn de aluminium dekken eerst voorzien van een gegoten ondervloer. Hiermee worden kleine oneffenheden en hoogte verschillen weggewerkt. Om een strak eindresultaat te krijgen moet deze ondervloer geheel vlak geschuurd worden alvorens de definitieve vloerbedekking wordt aangebracht.
Dit schuren heeft veel overlast opgeleverd van stof, dat in alle hoekjes en gaatjes terecht is gekomen. Met name in de ruimte boven de plafonds heeft zich veel stof verzameld op vaak moeilijk bereikbare plaatsen. Nu het schuren gereed is, wordt eerst alles zeer grondig schoongemaakt, pas als dit naar onze wens is gebeurd worden de plafonds aangebracht. Op de foto’s een schoonmaakploeg in actie en een stukje plafond dat al is geplaatst.
Na het aanbrengen worden de plafonds meteen ingepakt in plastic om nieuwe vervuiling en beschadiging te voorkomen.
Buitendek
De vloer op het buitendek is – nadat deze was aangebracht – meteen weer afgedekt ter bescherming. De buitenbanken worden eerst opgesteld en uitgelijnd voordat ze definitief worden gemonteerd. Dat ziet er opeens heel anders uit dan een paar weken geleden.
Masten
Pas als de schepen uit de hal zijn gereden, kan het bovenste gedeelte van de gasventilatiemast worden geplaatst. Dit gedeelte wordt gebouwd in een van de hallen.
Ook de navigatie masten kunnen pas ‘buiten’ worden geplaatst. Deze zijn al enige tijd gereed en liggen buiten te wachten om geplaatst te worden. Na plaatsing moet de nodige apparatuur nog in de mast gemonteerd worden, zoals radar, antennes en navigatieverlichting.
Luchtzakken
De luchtzakken waarop onze schepen straks het water in gerold worden, zijn door de werf nieuw aangeschaft, in totaal 28 stuks. Alvorens in gebruik te worden genomen worden de luchtzakken opgeblazen, getest op druk en gecontroleerd op lekkages. De werf wil hier natuurlijk geen enkel risico nemen, dus worden de luchtzakken extra gecontroleerd, ook al zijn ze gloednieuw.