Mooie stappen vooruit
In week 48 bracht directeur Paul Melles een bezoek aan de werf, om het werk en de vorderingen met eigen ogen te aanschouwen. Hij werd er persoonlijk bijgepraat door bouwbegeleiders Ingmar Holterman en Matthieu Kuiper en er moest een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt.
Watermistsysteem
De dinsdag en woensdag stonden in het teken van besprekingen. Er werd een definitieve keuze gemaakt voor het vaste brandblussysteem voor het hele schip. Ingmar vertelt: “Dit wordt een watermistsysteem, dat zowel de accommodaties, machinekamers en het autodek beschermt. Voor de overige belangrijke zaken, zoals als generatorkeuze en het al dan niet toepassen van een innovatief systeem voor het benutten van restwarmte (waste energy) hebben we mooie stappen vooruit kunnen zetten. Op korte termijn zal hier eveneens een definitieve beslissing in worden genomen.”
Flink tempo
In de hallen gaat het werk gewoon door en wel in een flink tempo. Ingmar: “We blijven een toename van het aantal arbeiders zien, momenteel zitten we per dag ruim boven de 200. De nachtploeg wordt opgeschaald van ca. 25 naar ca. 70 man.”
Tekort aan ruimte
Er is een tekort aan ruimte op de werkvloer, alles ligt vol op het moment. De hal naast onze schepen is deels leeg gekomen doordat andere in aanbouw zijnde schepen naar buiten (en te water) zijn gebracht. Het vrijgekomen oppervlak is onmiddellijk ingepikt voor ons project. Hier worden webframes voor de in aanbouw zijnde secties samengesteld, dit vergt ruimte. Vooral ook de accommodatieblokken die in aanbouw zijn, nemen veel vloeroppervlak in beslag. De werf stuurt erop dat, zodra een deel op de schepen kan worden gemonteerd, dit ook gebeurt. Alles wat omhoog kan, gaat ook omhoog. “Aan ons de taak dit in kaart te krijgen en houden, zodat niets wordt vergeten,” vertelt Ingmar. “ Dan is het wel prettig dat je met z’n tweeën bent.”
Technische systemen
Ondertussen gaat op de achtergrond het ontwerpen en verfijnen van de technische systemen onverminderd door. Wanneer de ontwerpen gereed zijn en door Lloyds (en ons) zijn goedgekeurd worden ze toegevoegd in het 3D-model. Dit model groeit net als de ‘echte’ schepen maar loopt vanzelfsprekend een stuk voor op de werkelijkheid.
Derde man
Inmiddels zit Ingmars periode van zeven weken erop en doet hij nu drie weken lang een stapje terug. Matthieu trekt nu de kar. De werkdruk zal alleen maar toenemen naarmate het project vordert, daarom is deze week de 3e man in stelling gebracht in de persoon van Willem Gerrits, machinist bij Rederij Doeksen. Hij komt eind januari voor het eerst naar Vietnam, een rouleert mee in een 7-op en 3-af schema. Vanaf dat moment zijn er steeds twee of drie Doeksenmensen op de werf.