Week 18 stond in het teken van diverse besprekingen met verschillende afdelingen van de werf. Directeur Paul Melles was weer in Vietnam en dan worden veel zaken doorgenomen.
Tussendoor wordt er tijd gemaakt voor inspecties. Deze nemen toe en worden gevarieerder.
Niet alleen controles van laswerk, maar de installatie van leidingen en apparatuur vergt de nodige aandacht. Apparatuur wordt al geplaatst en waar mogelijk ook al voorzien van leidingen:
Veel materiaal komt nu binnen en dat staat allemaal heel precies gedocumenteerd. Onder toeziend oog van een surveyor van Lloyds, een Material Quality Control van de werf en een superintendent van de Rederij wordt gecontroleerd of het juiste materiaal geleverd wordt en of de meegeleverde certificaten overeenkomen met het materiaal. Zodra alle drie partijen goedkeuring hebben gegeven kan het materiaal door de werf worden gebruikt. Bepaald materiaal, zoals thermische isolatie kan heel makkelijk gelost worden met de hand. Zwaarder materiaal wordt verplaatst met een portaalkraan en plaatklemmen:
De werf maakt veel onderdelen zelf. Soms moeten dikke platen in een bepaalde vorm gebogen worden. Met een zware hydraulische pers en enige mankracht komt de vorm tot stand. Met een mal wordt dit gecontroleerd.
In de onderdelen werkplaats wordt gewerkt aan de één-na-hoogste unit van het schip. Unit 52, de mast waarop de radarscanners, antennes en een gedeelte van navigatie verlichting wordt geplaatst:
In de boegschroefruimtes worden de laatste laswerkzaamheden verricht aan de constructie. Deze ruimtes zullen binnenkort ter inspectie worden aangeboden. Ook is de fundering aangebracht voor de vloerplaten van aluminium traanplaat, zodat de ruimte straks makkelijk toegankelijk is:
In verschillende constructie hallen is men bezig met het afmaken van de laatste units no. 21, 31 en 25. Stuurhuis unit 42 staat nu ook op hull 388. Directeur Paul Melles en superintendents Matthieu Kuiper en Willem Gerrits hebben gekeken naar een mogelijke indeling van het stuurhuis. In juni zullen twee kapiteins van de Rederij met Paul Melles meegaan naar Vietnam om deze indeling definitief te maken:
De verwachting is, dat deze week units 21 geplaatst gaan worden. Blijven er dan nog twee units over om geplaatst te worden. Nog een paar weken en de schepen zijn compleet:
Afgelopen week werd ook bekend welke hull welke naam krijgt. Hull 387 wordt de Willem Barenstz en hull 388 wordt de Willem de Vlamingh. De eerste passagier heeft zich al gemeld: