De schepen beginnen meer en meer vorm te krijgen, momenteel wordt er dagelijks door zo’n 275 man aan gewerkt. Binnenkort worden er spectaculaire veranderingen zichtbaar, als de accommodatieblokken 33 en 34, die op de vloer worden samengesteld, op de schepen worden gehesen. Hiervoor zijn al tijdelijke steunpalen op het autodek aangebracht waarop de blokken in eerste instantie komen te staan.
Uitvoerige kwaliteitscontrole
Er worden steeds kleine stukjes schip opgeleverd. Dit proces verloopt als volgt. De supervisors bieden het gedeelte wat afgenomen kan worden aan bij Quality Control. Eerst gaat de Quality Control van de werf er doorheen en markeert alle gebreken en tekortkomingen. De gemarkeerde plekken worden hersteld. Daarna gaat Quality Control er samen met Lloyds en de bouwbegeleiders doorheen om de reparaties te bekijken. Nieuwe onvolkomenheden die tijdens deze ronde nog worden ontdekt, worden eveneens hersteld.
Certificaat
Bouwbegeleider Ingmar: “Zo’n finale ronde van een relatief klein gedeelte van het schip kost zomaar een halve dag. Het is echt kruipen, sluipen, klimmen en klauteren, want we willen echt álles gezien hebben, vooral de lastige hoekjes. Het is zaak om tijdens zo’n ronde voldoende water bij je te hebben en in het kantoortje een schoon (droog) shirt… Als uiteindelijk Quality Control, Lloyds en wijzelf tevreden zijn, wordt dit afgetekend op een certificaat van inspectie. Wat betreft de constructie en het laswerk is dit gedeelte dan helemaal ‘af’ en gereed.”
Watertanks
We komen nu in een fase waar ook andere toeleveranties op de werf verschijnen. Zo zijn in de afgelopen weken de drinkwater en grijswater(fecaliën) tanks op de werf afgeleverd.