“Waarom bouwen in Vietnam?” Die vraag wordt ons regelmatig gesteld. De beslissing werd genomen na een intensief traject, waarbij diverse werven werd bezocht. Hieronder vertellen we meer over hoe we tot de uiteindelijke keuze zijn gekomen.
Tender
Eind november 2015 stuurden we naar elf werven een
tenderaanvraag voor de geplande nieuwbouw van twee nieuwe schepen. Hierop reageerden
vijf werven door in januari 2016 een serieuze aanbieding te sturen. Vervolgens
startten we een intensief traject, waarbij we detailbesprekingen voerden met
deze werven. Na afronding daarvan maakten deze vijf werven ieder een aangepaste
offerte. In februari 2016 konden we, na evaluatie van de gevoerde gesprekken en
bestudering van de offertes , een shortlist samenstellen, van de werven die als
beste geschikt leken voor de opdracht: twee identieke aluminium catamaran
autoveerboten op LNG voor de Waddenzee.
Shortlist
We bezochten Strategic Marine
Vietnam, Austal Ships en Damen Shipyards. Strategic Marine is
een van origine Australische werf met bouwlocaties in Australië, Singapore,
Vietnam. Austal is eveneens een Australische werf met een bouwlocatie voor
commerciële schepen te Cebu op de Filipijnen. Ons al bekend, omdat ms Vlieland
daar in 2004-2005 is gebouwd. Tot slot bezochten we de werf van Damen Shipyards
in Galatz, Roemenië.
De praktijk
Het waren intensieve bezoeken waarbij we veel zagen,
veel vragen stelden en veel antwoorden kregen. Waar hebben we vooral naar
gekeken? In de eerste plaats naar de manier van werken in de praktijk. Want het
kan er op papier nog zo mooi uitzien, als je ter plekke de kwaliteit van het
laswerk, kennis van aluminium cascobouw, de werfcapaciteit en -logistiek,
kwaliteitscontrole, werkomstandigheden en de veiligheidsmaatregelen voor het
werfpersoneel kunt beoordelen, dan heeft dat een enorme meerwaarde. Daarnaast
proefden we uit de gevoerde gesprekken de wijze van samenwerken met de
onderleveranciers van de betreffende werf.
Specialist
We hebben een goed beeld gekregen van de bezochte
werven en uiteindelijk hebben we mede op basis daarvan een beoordelingsmatrix
gemaakt. Op basis van deze beoordelingsmatrix is na een zorgvuldige afweging
een keuze gemaakt. Strategic Marine kwam op bovengenoemde punten als beste uit
de bus. Het is een scheepswerf die gespecialiseerd in de bouw van allerhande
aluminium schepen, waaronder passagiersschepen. Strategic Marine is een
onderdeel van de Triyards uit Singapore die een aantal grote nieuwbouwwerven in
Azië en de VS hebben, gespecialiseerd in de bouw van complexe off shore
installaties. Met dit bedrijf werden vervolgens begin april de
contractonderhandelingen opgestart, met goed resultaat.
Waddenfonds
Ondertussen kwam er nog meer goed nieuws. Want zoals u
wellicht weet, kende het Waddenfonds Rederij Doeksen eerder al een subsidie toe
van € 1.207.500 voor de ombouw van de huidige vrachtboot Noord-Nederland naar
een schip op LNG. Omdat deze ombouw destijds, vanwege de relatief hoge kosten
niet realistisch bleek en daarom niet doorging, hebben we een gewijzigde
aanvraag ingediend bij het Waddenfonds. Recent werd bekend dat het Waddenfonds
ons, op basis van die gewijzigde aanvraag, een beschikking gaat verlenen
waarmee het bovengenoemde subsidiebedrag beschikbaar komt voor dit nieuwe
project. We zijn er enorm blij mee, dat het Waddenfonds ons met deze subsidie
stimuleert om te investeren in schonere, maar ook fors duurdere,
voortstuwingssystemen. Met voortstuwingsystemen op LNG wordt substantieel
minder CO2, NOx en fijnstof uitgestoten en dat is goed nieuws voor het
kwetsbare milieu in het Werelderfgoed de Waddenzee.
Champagne
Op 8 april 2016 hebben we het contract met Strategic Marine ondertekend en beklonken met een glas champagne. Want we konden eindelijk van start! In de zomer werd in Vun Tau te Vietnam gestart met de bouw van twee gloednieuwe schepen op LNG. Strategic Marine maakte daarbij gebruik van het nautisch ontwerpbureau BMT Nigel Gee uit Southampton, die verantwoordelijk is voor alle constructietekeningen voor de schepen. Het Friese bedrijf Vripack uit Sneek tekende eerder al het exterieur voor de nieuwe schepen van Rederij Doeksen en ontwierp tevens het interieur.
Lees hier welke specialisten nog meer meewerkten aan dit omvangrijke project!