De tweede motor voor H387
Vorige week is de eerste motor met succes geplaatst in de stuurboord machinekamer van de ‘Willem Barentsz’ en nu is het de beurt aan de bakboord motor. Tijdens het plaatsen van de eerste motor hebben we een aantal dingen geleerd die anders of beter kunnen: hier doen we ons voordeel mee bij het plaatsen van de volgende motoren. Zo bleek bijvoorbeeld dat het hijsframe iets aangepast moest worden omdat het anders niet onder de overhang van het bijbootdek zou passen.
Steeds meer details
Zowel buitenom als binnen in de schepen zien we steeds meer details verschijnen. Buitenom is men bezig met het aanbrengen van de gele kleur accenten op de rompen. Wanneer de namen op de schepen in de kleur zijn geschilderd, is het een mooi moment om de schepen definitief bij de naam te gaan noemen en af te stappen van de ‘werknamen’ H387 en H388.
Ook in het interieur worden vorderingen gemaakt. De contouren van het horecaplein worden duidelijker zichtbaar naarmate meer meubilair geplaatst wordt. Op die plekken waar meubilair komt, wordt eerst de definitieve vloerbedekking aangebracht, zodat deze mooi onder het meubilair doorloopt.
Zitmeubilair
Eén van de volgende stappen in de salons is het plaatsen van de frames voor het zitmeubilair. Achter de ‘Willem Barentsz’ staat een hele stapel gereed om aan boord gehesen te worden (foto bovenaan). Al deze aluminium frames worden eerst kaal gemonteerd en precies uitgelijnd, zodat een strak geheel ontstaat. Daarna worden ze weer verwijderd om de aluminium delen die in het zicht blijven te voorzien van een poedercoat. Tenslotte worden de frames gestoffeerd en definitief neergezet op dezelfde positie als waar ze zijn uitgelijnd.
Verlichting
Overal worden frames voor de plafondtegels aangebracht (foto hierboven ). De tegels die voorzien zijn van een licht armatuur worden alvast geplaatst, zodat de verlichting kan worden aangesloten. De overige plafondtegels worden pas aangebracht als alle bekabeling, leidingsystemen en isolatie boven de plafonds gereed en goed bevonden is. De nieuwe schepen worden geheel verlicht met energiezuinige LED-verlichting. Gloeilampen, spaarlampen en TL-armaturen worden nergens gebruikt.
MES-systemen
Deze week is de werf begonnen met het plaatsen van de MES (Marine Evacuation System) systemen (foto hierboven ). Dit zijn de opblaasbare glijbanen met vlotten aan de onderzijde; hetzelfde systeem als op de ‘Friesland’ is geïnstalleerd. Per schip worden twee van deze systemen geïnstalleerd.