De afgelopen weken was het rustiger dan normaal op de werf en dat heeft alles te maken met de jaarlijkse viering van TET, zoals het Chinese Nieuwjaar wordt genoemd in Vietnam.
Gebroederlijk staan de ‘Willem Barentsz’ en de ‘Willem de Vlamingh’ nog naast elkaar in de hallen. Er is goede voortgang gemaakt met het schilderwerk waardoor een steeds betere indruk ontstaat over hoe het eindresultaat er uit komt te zien. Op de foto is te zien dat op de ‘Willem Barentsz’ al een begin is gemaakt met het aanbrengen van de donkere band rondom de ramen.
De schepen worden buitenom zover afgemaakt dat ze te water gelaten kunnen worden. Het is nog niet exact bekend wanneer dit zal plaatsvinden, maar zo wordt voorkomen dat op het gereed maken van het onderwaterschip gewacht moet worden als het zover is.
De siliconen anti-aangroeiverf is aangebracht op de rompen. Op die plaatsen waar de dok blokken hebben gestaan zit nu geen verf. Alle dokblokken zijn een stukje verplaatst zodat de stukken die kaal gebleven zijn alsnog in de verf gezet kunnen worden (zie foto bovenaan).
De huidkoelers voor de motoren en airconditioningsinstallatie zijn aangebracht, waardoor de laatste ‘gaten’ in de rompen zijn gedicht. Voor deze koelers komen nog beschermroosters.
De schepen worden beschermd tegen corrosie door het toepassen van (zinkvrije) anodes (kathodische bescherming). Het materiaal van de anodes is onedeler dan de aluminium rompen, waardoor de anodes eerder corroderen dan het aluminium. De anodes worden daarom ook wel opofferingsanodes genoemd. Om een goede bescherming te kunnen bieden is het van belang dat het anodemateriaal goed direct contact maakt met het aluminium. Voor iedere gemonteerde anode is dit afzonderlijk gecontroleerd door metingen. De anodes zijn verzonken gemonteerd waarmee wordt voorkomen dat ze extra weerstand veroorzaken wanneer de schepen door het water bewegen.
Details zoals het schilderen van de diepgangsmerken worden niet vergeten.
Achter het stuurhuis zijn de bevestigingsbeugels voor de zonnepanelen aangebracht.
Ook binnen in de schepen gaat het werk volop door. Op de autodekken worden aluminium panelen aangebracht die de brandwerende isolatie bedekken en beschermen en er ontstaat al een aardige indruk hoe het geheel er uiteindelijk komt uit te zien. Voordat de panelen definitief worden bevestigd moet al het onderliggende leidingwerk en de elektrische bekabeling zijn gecontroleerd en goed bevonden.
In de accommodatie gaan de interieurbouwers onverminderd door. Stukje bij beetje ontstaat steeds meer vorm en detail in de interieurelementen. Dit zijn tijdrovende en arbeidsintensieve werkzaamheden en die zullen uiteindelijk een zeer fraai resultaat opleveren.