In week 39 reisde hoofd Horeca, FO en CC Dirk Spoor naar Vietnam om een bezoek te brengen aan de werf en de nieuwe schepen. Het doel van het bezoek was om diverse deelontwerpen van delen van het interieur en de horeca verder uit te werken en de voortgang van de werkzaamheden voor wat betreft dit vakgebied te inspecteren. Daarnaast waren er vooraf verschillende vergaderingen gepland, om de door de werf geplande werkzaamheden in detail af te stemmen met elkaar.
Naast veel details rondom het interieur en de horeca kregen de volgende onderwerpen de meeste aandacht als het gaat om de horeca en aanverwante zaken aan boord;
- Het horecaplein en de bar
- De route-aanwijzingen op het schip
- De inrichting van de toiletgroepen
- De indeling van de kleedkamers voor medewerkers
- De specifieke kenmerken van het centrale koelsysteem
- De opbergplaatsen voor de reddingvesten
- Het ontwerp van de servicedesk
- De horecaruimtes op het autodek (vuilnis, emballage, koeling)
Dirk Spoor: “Het belangrijkste verschil t.o.v. de bestaande schepen, is dat het horecaplein op de nieuwe schepen in het midden van de salon is geplaatst. Zo blijven de ramen vrij en is er een mooiere “flow” mogelijk van passagiers in en rondom het horecaplein. Daarnaast bevinden bijna alle opslag- en koelruimtes zich achter de kombuis, zodat de afstand van de werkplek tot de opslag veel korter is dan normaal. Op het autodek bevindt zich de opslagruimte voor emballage, afval en gekoelde dranken. Deze plek is ook een stuk praktischer dan op de bestaande schepen.
Wat de bar betreft: deze krijgt op de nieuwe schepen een dubbelfunctie. Naast de normale functie van “bar” functioneert de bar ook als “kiosk” als het mooi weer is. Wat mij betreft een echte aanwinst!
Tot slot bevindt zich midden op het schip een servicebalie. Die hebben we sinds kort ook op de Vlieland, maar straks dus ook op de veerdienst naar Terschelling. De pursers hebben hun werkplek daardoor “in het zicht” van de passagiers en zijn zodoende nog beter beschikbaar voor vragen van passagiers.”