Week 28-29
Het plaatsen van verschillende units ligt achter ons en overal op de schepen zijn lassers bezig om verschillende details af te lassen. Alleen de boegdeuren moeten nog geplaatst worden en worden nu afgemaakt in de hal vlak voor de schepen.
In alle ruimtes worden frames aangebracht waar de betimmering straks tegenaan moet en overal worden installatiewerkzaamheden verricht. Leidingen voor alle systemen worden aangelegd en vele kabels worden getrokken voor verlichting en apparatuur.
Deze week werd voor de eerste keer een leidingsysteem voor een druktest ter inspectie aangeboden. Het betrof de brandblusleiding, Fire Main genoemd. Deze leiding loopt door het hele schip van machinekamer tot bovenin de salons en op verschillende plaatsen komen aftakkingen naar brandbluskasten waar slangen en straalpijpen hangen. Door middel van een brandbluspomp in de machinekamer wordt water normaal gesproken met een druk van 5 bar door deze leiding gepompt in geval van brand. Voor de test wordt de leiding enkele uren op een druk van 7,8 bar gebracht.
In verband met de veiligheid worden tijdens de test alle ruimtes waar deze leiding doorheen loopt afgesloten en zijn ze alleen toegankelijk voor de inspecteurs.
Alle koppelingen, aansluitingen en lassen in de leiding werden nagelopen en er werd gekeken of alles dicht was. Een paar dagen later werden druktesten uitgevoerd op de enkele schone en vuile olietanks onder in het schip. De schone olietank bevat smeerolie voor de motoren en in de vuile olietank wordt afgewerkte olie en oliehoudend water bewaard.
Zowel de test op de brandblusleiding als op de tanks is goed verlopen en beide zijn goedgekeurd.
Op de componentenafdeling heeft men het druk met de fabricage van aluminium tafelpoten, ventilatiekokers, deuren, kozijnen en luiken.
De aluminium ventilatiekokers worden later aan stalen kokers bevestigd, die door verschillende dekken en schotten heen gaan. De kokers door dekken en schotten moeten van staal zijn om in geval van brand de extreme hitte te kunnen doorstaan. In de stalen doorvoeren zitten kleppen om ervoor te zorgen dat rook en vuur niet naar andere ruimtes kan ontsnappen. Aluminium is daarvoor minder geschikt dan staal.
Inmiddels zijn de LNG-tanks (gastanks) op transport naar Vietnam en worden de ruimtes waar deze enorme tanks straks in moeten klaargemaakt voor montage.
Omdat condenswater in deze ruimtes kan ontstaan, worden deze voorzien van pompen die het condenswater kunnen wegpompen. De pompen worden dubbel uitgevoerd voor het geval dat er één uitvalt.
Onder de rompen wordt de laatste hand gelegd aan de constructies van de scheggen. Een scheg is een onder het schip uitstekend deel, bedoeld om de koersstabiliteit van het schip te verbeteren. Ook dient een scheg voor de bescherming van de thrusters en schroeven als het schip onverhoopt aan de grond zou lopen.
Afgelopen week kwam ook één van de laatste zendingen aluminium plaatmateriaal binnen. Van de fabriek af worden deze platen rechtstreeks naar de werf gestuurd. De inspecteurs controleren of het juiste materiaal is geleverd aan de hand van certificaten en lijsten. Dit materiaal ligt buiten opgeslagen en ook tijdens de moesson gaan de inspecties gewoon door.
Al eerder werd genoemd, dat veiligheid tijdens het werk op de werf hoog in het vaandel staat. Er zijn dan ook regelmatig verschillende oefeningen. Vandaag was er een brandoefening waarbij iedereen, kantoor en werkvloer, het werfterrein moest verlaten. Ook de inspecteurs werden gesommeerd ons kantoor te verlaten gedurende een half uur totdat de “brand” was geblust.