Het bouwen van beide schepen gaat vrijwel gelijk op. Het verschil zit in details. Unit 11 van Hull 387 (machinekamers en azimuth thruster rooms) loopt wat voor op Unit 11 van Hull 388. Bij Hull 388 is men weer wat verder met Unit 42 (stuurhuis).
Units 11 worden rechtstreeks aan de schepen gebouwd. Dit zijn de laatste units waar we nog een keer het mooie lijnenspel van spanten, stringers en langsdragers kunnen zien. Totdat de huidbeplating aangebracht wordt.
We zitten in een overgangsfase waarin het werk verschuift van het alleen maar construeren van secties naar het inbouwen van alle systemen in de secties. Het installeren van kabelgoten, leidingwerk en isolatie is in volle gang. Over enkele weken verwachten we dat ook met het intimmeren van de salons een begin gemaakt gaat worden. We ervaren een piek in het inspecteren van de units die gereed zijn qua constructie. Het is van belang deze inspecties tijdig af te ronden zodat de werf verder kan met bijvoorbeeld het aanbrengen van isolatiemateriaal.
Regelmatig worden bestellingen van materialen en apparatuur afgeleverd bij de werf. De airconditioning units en luchtbehandeling kasten zijn binnen en worden al geplaatst. Afgelopen week is alle apparatuur voor het ‘grijs’ water geleverd, ofwel het gehele afvoer systeem van de (vacuüm) toiletten, het leidingwerk niet inbegrepen; dat komt van een andere leverancier.
Naast het produceren van het leidingwerk voor de hoofdbrandblusleiding worden nu ook leidingen voor de gecomprimeerde lucht vervaardigd. Alle pijpstukken worden ons afzonderlijk aangeboden voor controle. De delen die door ons zijn geaccepteerd, worden naar de schepen gebracht om ingebouwd te worden.
De volgende units worden op dit moment op de vloer samengesteld en opgebouwd om later als geheel op de schepen gehesen te worden:
Unit 21 (387)
Deze unit komt boven unit 11 en bevat de trappenhuizen aan BB en SB van het autodek naar de salon, de lift aan SB en aan BB het dek voor de bijboot. Ook de meerdekken zijn onderdeel van unit 21.
Unit 31 (387 en 388)
Deze unit komt bovenop unit 21. Dit wordt het achterste gedeelte van de salon met de panorama ramen. De passagier in- en uitgangen en de lift van het autodek naar de salon aan SB komen ook in deze unit.
Unit 42 (387 en 388)
Unit 42 is een spectaculaire blikvanger; het is de unit waarin het stuurhuis komt en bovendien de unit die het hoogst op het schip wordt geplaatst. De contouren worden al zichtbaar.
Steeds meer vormen
Tot op heden was het grotendeels rechttoe rechtaan, maar met de bouw van met name units 31 en 42 zien we relatief veel gevormde delen en ronde vormen, welke bepalend zijn voor het aanzicht van de schepen.
Boegschroeven
De boegschroeven en tunnels zijn geplaatst in de schepen. De verbinding tussen de boegschroef tunnels en de scheepshuid bestaat uit een kraal van massief aluminium. Deze kraal wordt ter plekke op de vloer met een brander verhit en in de juiste vorm gebogen. Daarna wordt de kraal geplaatst en afgelast.
Isolatie
Op diverse plaatsen in de schepen wordt isolatie toegepast. We onderscheiden hierin twee soorten: thermische- en brandwerende isolatie. Het isolatie materiaal wordt op pennen geprikt die op de scheepsconstructie zijn bevestigd. Afhankelijk van de toepassing worden deze pennen geplakt met kit (thermische isolatie) of gelast met een puntlas pistool (brandwerende isolatie).
Omdat de isolatie alle onderliggende constructie verbergt, wordt deze pas aangebracht wanneer het betreffende gedeelte is geïnspecteerd, goed bevonden en is afgetekend door de werf, Lloyds en het Doeksenteam. Het komt steeds vaker voor dat we gedeelten van het schip moeten controleren waar de pennen voor de isolatie al zijn aangebracht. Op dit soort momenten zijn een helm, veiligheidsbril en handschoenen geen overbodige luxe, de pennen zijn vlijmscherp. De geïsoleerde gedeelten op het autodek en de salons worden afgewerkt met (wand)panelen. De geïsoleerde gedeelten in de rompen worden verder niet afgewerkt.
Grote gaten gaan weer dicht als alle grote delen in het schip zijn geplaatst.
Een aantal weken geleden zijn grote gaten gemaakt in de rompen waardoor de drink- en grijswater tanks en de chiller units in de rompen zijn geplaatst. Zodra deze grote delen (los) in de rompen staan worden de gaten weer dicht gemaakt.