In week 13 was directeur Paul Melles weer in Vietnam. Naast de vele besprekingen nam hij natuurlijk ook de tijd om de vorderingen van de schepen te aanschouwen. Maar ook nieuw binnen gekomen materiaal werd door hem geïnspecteerd.
Deze week is er veel materiaal aangeleverd. De compressors van de chillerunits (airconditioning) waren al aanwezig, maar de luchtkasten met daarin de grote ventilatoren (AHU’s) werden deze week aangeleverd, evenals de boegschroeven (foto hieronder).
In het weekend of begin volgende week worden de boegschroeven in de rompen van de schepen geplaatst. Op beide schepen werd unit 41 geplaatst. Dit is de achterste unit op het sundek met daarin de trapopgangen en de skybar:
Op het sundek is men begonnen met het monteren van het hekwerk. Het wordt steeds duidelijker hoe het hele plaatje er straks uit gaat zien. Het salondek is nu ook op een eenvoudige wijze te bereiken. We kunnen nu zowel aan bakboord als aan stuurboord de trapopgang voor op het autodek gebruiken om het dek erboven te bereiken en hoeven niet meer te klauteren via een geïmproviseerde trap.
Op de schepen zijn niet alleen constructie werklui aan het werk, maar ook steeds meer installateurs kom je tegen. In alle ruimtes worden nu kabelgoten aangelegd waar straks de bekabeling van licht en apparaten, dataverkeer, communicatie, etc. langs moet lopen.
De eerste leidingen voor het brandblussysteem zijn ook aangelegd. Roestvrijstalen leidingen verbonden met flenzen en bouten worden overal in het schip gemonteerd.
Afgelopen week werden er weer verschillende inspecties door de bouwbegeleiders uitgevoerd. Verschillende ruimtes die afgelast zijn, worden ter controle aangeboden voor de Final Inspection, maar ook ruimtes die eerder zijn gecontroleerd en waar, meestal kleine, foutjes in geconstateerd zijn worden opnieuw ter beoordeling aangeboden. Als de fouten verbeterd zijn, dan volgt door de begeleiders de bevestiging en worden de papieren getekend. Veel van deze controles vinden plaats in kleine, vochtige, maar vooral hete ruimtes en het is dan ook geen overbodige luxe om een extra droog shirt en een flesje water mee te nemen.
Niet alleen ruimtes worden ter controle aangeboden. Veel systeemtekeningen moeten worden gecontroleerd en waar nodig voorzien worden van commentaar. Later wordt dit met de betrokkenen besproken.
In Work Shop 9 van de werf worden ondertussen stevige bolders en tros geleiders gemaakt van roestvrij staal: