De schepen zijn in week 12 weer een stukje groter geworden, want de units 35 zijn geplaatst. Dit is de voorste unit van het salondek.
Bij het plaatsen van zo’n unit komt nogal wat bij kijken. Voordat de unit wordt verplaatst worden er zware hijsogen aan gelast. Door hetzelfde bedrijf dat de Non Destructive Tests uitvoert aan de lasnaden van de rompen worden ook de lassen van de hijsogen gecontroleerd. Dit gebeurt middels een cracktest. Een speciale vloeistof wordt op de lassen gespoten om te kijken of ze scheurvrij zijn. Een Lloyd’s surveyor controleert dit onder toeziend oog van één van de bouwbegeleiders van Rederij Doeksen. Na goedkeuring wordt de unit, in dit geval, uit hal 3 gereden en achter het schip neergezet:
Twee mobiele kranen pakken de unit op en zetten deze boven op unit 11, de onderste en achterste unit van het schip.
Daarna wordt door middel van twee portaalkranen de unit opgetild en over het sundek naar de voorkant van het schip getransporteerd.
De unit wordt op zijn plaatst gezet en middels zware sjorbanden op zijn plek gehouden. Vervolgens brengen lassers allerlei hulp steuntjes en strippen aan en beginnen ze met het vastlassen van de unit aan de rest van het schip. Voor de scheepswerf, maar ook voor ons altijd weer een spannend moment of alles wel past.
Op Hull 387 en ook Hull 388 is inmiddels een unit 35 geplaatst. Units 41 (overkapping van gedeelte van het sundek met daarin de bar) zijn bijna klaar en met units 42 (stuurhuis) schiet het ook al op.
Op het autodek staan pilaren die het grote saloondek erboven ondersteunen. Niet alleen het dek zelf, maar ook alle apparatuur en passagiers. Er moet nogal wat gewicht opgevangen worden en daarom zijn deze pilaren niet van aluminium, maar van staal gemaakt.
Als men voor aluminium gekozen had, zouden het enorme massieve pilaren worden. Met lichtere, maar stevigere stalen buizen kan het gewicht beter opgevangen worden. Probleem echter is dat staal en een aluminium schip niet zomaar samengaan. Als twee verschillende aan elkaar bevestigde metalen in contact komen met (zout) water of vochtige (zoute) lucht ontstaat contactcorrosie of galvanische corrosie. In dit geval zal het minder edele metaal aluminium gaan corroderen (bij staal noemen we het roesten) en uiteindelijk verzwakken of helemaal verdwijnen. Om dit te voorkomen zal het staal en aluminium gescheiden moet worden. Kunststof platen worden tussen de beide onderdelen geplaatst en de bouten en moeren die het geheel bij elkaar houden worden ook geïsoleerd met kunststof ringen en bussen.
Hebben we het eerder over Non Destructive Tests gehad, deze week mochten wij ons uitleven en een paar destructieve tests uitvoeren. We mochten ons botvieren op wanden en tafels om te kijken wat hoe stevig en vandalisme proof bepaalde constructies zijn. Schoppen, slaan met stenen, bekers, bestek alles was toegestaan.
De afdeling van de scheepswerf Strategic Marine, die het interieur maakt krijgt zo een idee welke materialen het beste gebruikt kunnen worden. Ook een proefopstelling van de zitplaatsen werd getest. Geen destructieve test, maar gewoon of ze comfortabel zitten. Er zijn nog wat aanpassingen nodig en hoe ze eruit gaan zien blijft nog even een verrassing.