Op beide schepen zijn in week 20 de units 21 geplaatst, de achterste units op het autodek.
Unit 21 bestaat uit een los bakboord en een stuurboord gedeelte. Ze rusten op het autodek en aan de bovenkant worden ze later verbonden door unit 31 de achterste unit van het salondek.
Alleen het gedeelte van het autodek waar unit 21 op rust is eerst aangebracht. Zo kan de ploeg die werkt aan de unit verder en kan de ploeg die werkt aan het autodek op haar beurt ook weer verder en hoeft men niet op elkaar te wachten.
Voordat het autodek helemaal wordt gesloten worden verschillende stalen buizen in de thrusterkamers neergelegd. In een later stadium wordt van deze zware buizen het uitlaatsysteem van de hoofdmotoren en de hulpmotoren gemaakt.
De stalen buizen van de uitlaten en overig leidingwerk hoeven nog niet in de machinekamers neergelegd worden voordat de planking van het autodek geplaatst wordt. In het autodek zitten grote openingen naar de machinekamers. Door deze openingen kan veel materiaal naar binnen gebracht worden en later in Harlingen ook de hoofdmotoren. De openingen worden gesloten met luiken die vast gezet worden met bouten en moeren en daarna waterdicht geseald met kit. De luiken kunnen dus wanneer nodig verwijderd worden.
Nu de units 21 op de schepen staan moeten er nog twee units geplaatst worden. Units 25 met daarin de boegdeur worden gemaakt in hal 1 en 2 aan de voorkant van de schepen en units 31 met de panoramaramen worden in hal 3 gemaakt.
De masten voor verlichting, antennes etc. en de ventilatiemasten moeten dan nog geplaatst worden. De ventilatie masten zijn zo hoog, dat ze niet in de hal op de schepen gezet kunnen worden en gebeurt dan ook zodra de schepen de hal hebben verlaten.
Pas geplaatste units zijn nog verre van af. De grote constructielijnen zijn aanwezig, maar er moet nog heel veel afgelast worden. Ook moeten de units aan elkaar gekoppeld worden. Deze koppelingen heten erectionjoints. Zodra een unit of soms een deel van een unit afgelast is worden Lloyds en wij gevraagd dit te inspecteren. De Quality Controllers van de werf sturen van te voren een verzoek tot inspectie wat in een schema gezet wordt. (Inspectie schema) Eerst wordt een unit van binnen of buiten gecontroleerd en later de erectionjoints. Van die inspecties wordt een rapport gemaakt met daarin de commentaren van Lloyds of ons. (Inspectie rapport) Wanneer nodig worden reparaties of veranderingen aangebracht en daarna volgt een tweede controle en vervolgens herhaalt alles zich totdat we tevreden zijn. Het inspectie rapport wordt dan ondertekend en in een tekening en in een lijst wordt bijgehouden welke units, materiaal, leidingen, onderdelen etc .door ons zijn gecontroleerd.
Niet alleen grote units worden ter controle aangeboden, maar ook de kleinere onderdelen krijgen natuurlijk onze aandacht. Deze week waren de rvs bolders en de rvs fairleads aan de beurt. Bolders zijn zware buizen op een plateau waaraan de scheepstrossen vastgemaakt worden. Fairleads zijn geleide rollen voor meertrossen of meerdraden:
In salons en op de autodekken wordt steeds meer isolatie aangebracht. In de salons is dit thermische isolatie en op het autodek wordt brandwerende isolatie aangebracht:
Ook buiten Vietnam wordt hard gewerkt om onderdelen van de installaties aan boord van de schepen af te maken. Deze week ging directeur Paul Melles naar Cryovat in Nijkerk waar de LNG tanks gebouwd zijn. In het bijzijn van Lloyds en onze directeur werd een FAT ( Factory Acceptence Test) uitgevoerd waarbij de installatie wordt opgeleverd. De tanks worden nu voor transport klaargemaakt en zullen naar verwachting begin juli naar Vietnam verscheept worden.